Ombygning af godsvogn til 2-skinnedrift

Ombygning af godsvogn til 2-skinnedrift

  

Gods

 

DMJK havde i gave til deres 50 års jubilæum fået en virkelig flot godsvogn af GMJS. 

Denne vogn var bygget til 3 skinnedrift til brug på anlægget på godsbanegården og havde derfor ikke isolerede hjul. Den skulle nu bygges om, så den passer til det nye DMJK anlæg i Albertslund. 

Jeg har bygget en del vogne om til 2 skinnedrift, så jeg har en del erfaring i, hvordan det kan laves, men denne vogn havde dog en stor udfordring, da hele hjulophænget var lavet meget flot; men desværre var loddet sammen, så derfor var det vigtigt, at der ikke blev ødelagt noget på vognen. 

Af en af mine venner fik jeg den ide at save hjulakslen over for at få den afmonteret. Dette skete med en skæreskive. Så skulle der laves nye bøsninger til at isolere hjulene, samt udbore de gamle hjul, da jeg ønskede at bruge disse, da de passede til vognen. Hjulene blev udboret med bor og rival, og bøsningerne blev isat.

Når man havde delt hjulakslen i to for at få den ud, så måtte man også have en todelt aksel for at sætte den ind igen. Så derfor lavede jeg nye hjulakser, der var delt i to, samt en stålbøsning, der kunne sættes ind over de to dele, se foto. 

Denne bøsning blev limet sammen med de halve hjulakser, så de kom til at danne en samlet ny hjulaksel. Derefter var det "bare" at sætte modstande over hjulene, så vognen kan "ses" af klubbens sikringsanlæg.

 

Modstand

 

Jeg har set, at rigtig mange vogne er loddet sammen i boggier og omkring akselkasser. Derfor er det her en metode, man kan anvende ved ombygning til 2skinnedrift, hvis man ikke ønsker at lodde det hele fra hinanden, og måske skulle lave nyt og male vognen op igen. 

Men kig på foto, og hvis man har spørgsmål, så kom med dem. 

Med venlig hilsen
Søren Kronholt